Succesvolle interactieve social community.

Zorgwerk raakt juiste snaar met social content.

Social Webcare Community

Zorgwerk raakt en vergroot achterban
via Facebook & Instagram

Dankzij pakkende content

continu in gesprek

  • Binding creëren met achterban
  • Community opbouw
  • Social contentstrategie
  • Webcare

Een goede band met de achterban is voor Zorgwerk, Nederlands grootste uitzendorganisatie in de zorg, van levensbelang. Veel face-to-face contact met hun Zorgwerkers is er namelijk niet. En waar kan je nou tegenwoordig op afstand beter met elkaar connecten dan via social media? Wij zouden IDF niet zijn als wij die relatie niet eens flink online zouden boosten.

#werkenbij Zorgwerk

Verbinden

met doelgroep

Omdat Zorgwerk vooral via een online platform opereert, is het voor hen lastig om écht in gesprek te gaan met de Zorgwerkers op locatie. Interactie met de Zorgwerkers werd daarom een belangrijke pijler in de herziene social strategie. Via de tijdlijn van de social kanalen gaat het nu voornamelijk om het verbinden met die poule Zorgwerkers door middel van interactieve content én video.

Smile

Humor, inspiratie

en mooie verhalen

Social media is voor Zorgwerk nu een plek waar hun huidige en potentiële Zorgwerkers samenkomen. Waar ze inspiratie vandaan halen, hun verhalen delen en hun vak met een knipoog benaderen. Want de zorgbranche is een lastige branche. Eentje die wel wat positive vibes kan gebruiken. Dit brachten wij samen in een contentstrategie waarbij continu gezocht wordt naar de juiste mix van humor, inspiratie en mooie verhalen. Want het is niet één succesformule waar je jaren op teert. Social media is snoeihard werken.

Facebook vs. Instagram

Waar Facebook vaak goed werkt voor de oudere doelgroep, is juist Instagram ontzettend populair onder jongeren. Aangezien zowel jong als oud in de zorg werkt, experimenteerden we voor Zorgwerk ook met Instagram. De rode draad van de content is hetzelfde, toch zijn de uitingen anders dan bij Facebook. Bij Instagram is het visuele aspect belangrijker en reageert de doelgroep het sterkst op meer authentieke en persoonlijke content. Het experiment bleek een succes: dankzij de inzet van Instagram en Facebook kan Zorgwerk hun uiteenlopende doelgroep bereiken.

facebook
instagram

Branding vs performance

Onze social experts zijn continu bezig met monitoren en optimaliseren, om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk relevante resultaten behalen. Zo hebben we voor Zorgwerk nu een ideale tweedeling gevonden. Enerzijds focussen we op branding en binding met de Zorgwerkers, anderzijds richten we ons ook op performance door relevant verkeer te realiseren naar de website. Want naast interactie moeten er aan de achterkant net zo goed vacatures en trainingen gevuld worden.

Care about webcare

Webcare heroes

Ons webcareteam staat 24/7 klaar voor reacties op de social kanalen van Zorgwerk. Omdat er naast leuke reacties ook specifieke vragen, klachten en kritische comments voorbij komen, kan webcare zeker in de zorgbranche een uitdaging zijn. Samen met Zorgwerk stelden we daarom een plan van aanpak op over hoe te reageren op de reacties van hun volgers op Facebook en Instagram. Hierin zijn duidelijke afspraken gemaakt over tone-of-voice, hoe te reageren we in welke situatie, wel of niet afsluiten met naam, emoji-gebruik, humor, etc. Bovendien hebben onze webcare heroes in korte tijd veel kennis opgedaan over de doelgroep. Onder andere door Q&A's op te stellen.

Onze webcare heroes bijten zich volledig vast in de doelgroep om 24/7 op een passende manier te kunnen reageren
Een sterke webcare draagt eraan bij om van je achterban loyale fans te maken

Mede briljant gemaakt door:

Pam de Bont
Pam de Bont
Performance Manager
Lies Ouwerkerk
Lies Ouwerkerk
Social Designer
Nicole Klaassen
Nicole Klaassen
Social Advertising Specialist
Mirte Snoeren
Mirte Snoeren
Community Manager

“ Een social contentstrategie bevat niet een vaste succesformule waar je jaren op teert, social media is snoeihard werken. ”

Pam de Bont

Be ambitious. Get more personal with your audience on social.

Benieuwd naar de juiste contentmix voor meer binding met jouw achterban?

Kirsty Hemmes
Kirsty Hemmes

Social Strategy Director

kirsty.schroder@id-factory.nl
06 47 55 0531
A.A.S. Dagherstel®

Keihard leads genereren met gloednieuwe website.

Web Design Content

Bekijk alle cases
Longfonds

Massaal bereik met hyperlokale boodschap.

Campagne Social Webcare

Kantel je scherm om gebruik te maken van onze website.