Als je denkt aan Italië, denk je toch aan overheerlijk eten? Koken met de lekkerste smaakmakers, verse ingrediënten en frisse toevoegingen. Pasta’s, pizza’s, maar ook zeker vis mag niet ontbreken in de Italiaanse keuken. Wist je dat de Italianen ontzettend houden van onze Nederlandse schol? Het eten van schol is zelfs een traditie in veel Italiaanse gezinnen en wordt kinderen met de paplepel ingegoten.
De Italiaanse markt is stabiel, maar concurrentie van goedkopere (diepvries-)vissoorten zoals heek en pangasius liggen op de loer. Om de marktpositie van de Nederlandse schol te behouden en te versterken heeft het Nederlands Visbureau ons de uitdaging gegeven om door middel van social media een Italiaanse community op te bouwen. De schol uit de Noordzee heeft namelijk een uitstekend imago in Italië en grofweg 80% van de vangst wordt geëxporteerd naar Italië.
Onze social specialisten hebben samen met het Nederlands Visbureau en een Italiaanse native speaker een contentplan opgesteld. Hierin zijn specifieke rubrieken en thema’s bepaald voor de 5 maanden durende campagne. Iedere rubriek of elk thema vertelt een ander verhaal over de schol. Denk hierbij aan weetjes, recepten, duurzaamheid, het scholseizoen, tips & tricks en de herkomst. Door interactieve content te ontwikkelen, versterken we de community en enthousiasmeren we de doelgroep om schol te eten op verschillende momenten of te verwerken in diverse maaltijden.
Een maandelijkse contentkalender geeft ons een kapstok bij het creëren van content. We bereiken de Italianen via de Facebook- en Instagrampagina van Principessa Platessa met inspirerende en activerende content. We zetten de social posts en advertenties in met verschillende doelen. Zo willen we de community laten groeien, het aantal interacties verhogen, het bereik vergroten en traffic naar de website genereren. Met deze doelen als uitgangspunt gaan we aan de slag met de ontwikkeling van visuals en copy.
Door steeds meer inzicht te krijgen in de beweegredenen van de doelgroep kunnen we de content perfect afstemmen op hetgeen dat de Italianen ontzettend interessant vinden. We zijn nog maar net onderweg maar de eerste resultaten zijn zeer positief.
Ben je benieuwd hoe we jouw nationale of internationale community kunnen laten groeien? Daag ons uit!