Tot een tijd geleden was je als adverteerder nog bevoorrecht om alle gebruikte zoektermen in Google Ads in te zien. Zijn bepaalde termen niet relevant genoeg? Dan sluit je ze simpelweg uit. Vervolgens gaat je advertentiebudget naar alle zoektermen die wél relevant zijn. Helaas gaat dat inmiddels niet meer zo makkelijk. Sinds 1 september heeft Google besloten om minder zoektermen in Google Ads te tonen. Google geeft hiervoor de volgende reden:
“In order to maintain our standards of privacy and strengthen our protections around user data, we have made changes to our Search Terms Report to only include terms that a significant number of users searched for”.
Deze beslissing brengt gevolgen met zich mee, ook voor de SEA specialisten van ID Factory. We nemen je even mee in de werkzaamheden van onze SEA specialisten. Stel je voor, je hebt als SEA specialist nieuwe campagnes opgezet. Op basis van je zoekwoordonderzoek en website heb je de structuur van je campagnes bepaald. De zoekwoorden waarvan je goede prestaties verwacht, richt je in als exacte zoekwoorden in je campagnes. Om te zien waar nog kansen liggen en te kunnen groeien, maak je ook gebruik van brede zoekwoorden. Brede zoekwoorden zorgen in het algemeen namelijk voor veel verkeer en dus meer data. Door alle data te analyseren, identificeer je nieuwe zoekwoorden en sluit je niet converterende zoekwoorden uit. Daar zit nu hét probleem. Minder inzicht in de zoektermen maakt het lastiger om te zien welke termen goed presteren en welke juist niet. Een direct gevolg hiervan? Een deel van het budget kan verloren gaan aan irrelevante clicks én nieuwe, goed presterende zoektermen kunnen pas later geïdentificeerd worden. Kortom, het optimaliseren van campagnes duurt langer en is kostbaarder.
Wat we als ID Factory ook doen, er is voortaan altijd een verlies aan zoektermen. De vraag die we onszelf uiteraard wél direct hebben gesteld: “Wat kunnen we doen om dit verlies zo klein mogelijk te houden?” Er is helaas geen simpel antwoord op deze vraag. We hebben uitgezocht wat we kunnen doen om de impact voor onze klanten te minimaliseren. Hier hebben we gelijk onze werkwijze op aangepast. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Heb je vragen over deze nieuwe ontwikkelingen? Neem contact met ons op en we helpen je graag!