KPI's meetbaar maken met Google Datastudio

Wouter Priest
Wouter Priest
01 november 2019

In mijn eerdere blogs hebben we behandeld hoe je KPI's kan opstellen voor iedere organisatie en wat hier handige tips bij zijn. Voor het succesvol opstellen van een KPI is het meetbaar maken een belangrijk onderdeel. Hoe zorg je er nu voor dat alle stakeholders makkelijk en snel inzicht hebben in de voortgang van de doelstellingen?

Eerst even in het kort de 6 tips bij het opstellen van je KPI's:

  1. Bepaal in welke fase jouw organisatie zit
  2. Kijk naar de historische cijfers
  3. Formuleer de KPI’s SMART
  4. Monitor de eerste 3 maanden en reviseer
  5. Houd iedere maand bij of de KPI is gehaald
  6. Stel je KPI’s geregeld bij
  7. Niet teveel KPI’s


Heb je de doelstellingen bepaald? Dan is het van belang dat je zo goed mogelijk inzicht hebt in de voortgang. Niet alleen voor de marketingafdeling, maar voor iedereen binnen de organisatie.


KPI Dashboard

Veel bedrijven werken heden ten dage nog steeds met Excel. Waar Excel kan helpen met een overzicht te krijgen is het zeker niet de meest visuele manier om zaken inzichtelijk te krijgen. Daarbij is een Excel vaak niet geautomatiseerd, waardoor de gegevens iedere keer weer handmatig ingeklopt moeten worden. Iets wat zeer ongewenst is voor zowel data analisten als marketeers. Je bent ten slotte een professional die zich wil focussen op resultaat en niet op het invullen van Excel documenten.

Dé oplossing ligt bij een KPI dashboard. Dit is een dashboard waarin er een automatische koppeling is tussen al je online kanalen. De gegevens worden automatisch ingeladen in het dashboard en je bent hier dus verder geen tijd meer aan kwijt. Daarbij kan je via speciale KPI meters snel de voortgang zien per KPI. Tijdbesparend, visueel en inzichtelijk voor iedereen in de organisatie. Van stagiair tot management.

ID Factory Dashboard

Google Datastudio

Wij hebben nu enige tijd gekozen voor het dashboard van Google Datastudio. Dit is de dashboarding tool van Google waar er standaard al koppelingen zijn gemaakt met bijna alle Google producten, zoals Google Analytics en Google Ads. En heel fijn: je kunt 24/7 resultaten inzien en daarbij een datumrange/looptijd selecteren. Er zijn standaard dashboards, maar je kunt ze ook volledig aanpassen naar je eigen huisstijl, data en hoe jij de KPI's inzichtelijk wilt krijgen.

De dashboards die wij inzetten voor onze klanten zijn in ID Factory huisstijl gemaakt met beelden van de klant. Per online kanaal hebben onze marketeers templates opgesteld met de belangrijkste data & KPI's (website, SEO, SEA, Social Advertising, Display, etc.). Daarbinnen worden dashboards dan vaak nog aangepast naar specifieke klantwensen of metrics voor websitestatistieken of campagneresultaten.


Koppelen 3rd party data

Binnen Google Datastudio is het helaas alleen mogelijk om Google producten automatisch te koppelen. Dit geeft voor veel organisaties een eerste uitdaging aangezien de meeste bedrijven werken met meerdere platformen, zoals Facebook, Instagram en een Ad management platform (e.g. Adform). Om het dashboard echt waardevol te maken, is het wel noodzakelijk om al deze systemen automatisch te kunnen koppelen.

Gelukkig zijn hier oplossingen voor in de vorm van een “3rd party data-connector”. Dit is een externe partij die is aangesloten op Google Datastudio en het mogelijk maakt om bijna alle online systemen te koppelen aan het dashboard.

Dankzij deze connector maken wij bij ID Factory bijvoorbeeld momenteel automatische rapportages voor:

  • Google producten, zoals de website, SEO en SEA
  • Facebook insight en Ads
  • Instagram insights en Ads
  • LinkedIn Insights en Ads
  • Adform
  • Qooqie (Call Tracking)
  • Youtube
  • Google Spreadsheets
  • Bing
  • Twitter


KPI’s meetbaar in Google Datastudio

De tweede uitdaging binnen Google Datastudio is een overzichtelijke KPI meter. Er is wel een KPI meter, maar door veel gebruik kwamen wij er al snel achter dat deze weinig inzicht geeft. Zeker voor personen binnen een organisatie die relatief weinig met het dashboard werken, zoals het hoger management. En het is nou net zo makkelijk om te rapporteren aan management met een KPI dashboard!


De zaken waar wij tegen aanliepen:

  • Er is geen meter t.o.v. de tijd. Dus bij lopende campagnes kan je niet zien waar je eigenlijk had moeten staan t.o.v. KPI.
  • Onduidelijk gebruik van de 3 kleuren.
  • KPI “streepje” valt weg. Het is een grijs streepje die net echt duidelijk is
  • Er staat nergens wat de KPI kwantitatief is.
  • De absolute waarde is niet te zien. Ook niet met een mouse over.


Met deze feedback zijn wij zelf aan de slag gegaan en hebben zo een eigen KPI meter ontwikkeld.

KPI meter ID Factory - Google Datastudio

Voorbeeld Live dashboard:


Zelf aan de slag of meer weten?

Wil je met Google Datastudio aan de slag? Kijk dan goed naar de maatwerk oplossingen en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk inzicht krijgt in de voortgang van jouw SMART KPI's. Wij helpen je hier graag bij!

Wouter Priest
Wouter Priest

Online Advertising Specialist

wouter.priest@id-factory.nl
085-210 2010

Wil je meer weten over het meten van KPI's of onze custom Google Datastudio dashboards zien? Wouter kan je er alles over vertellen!

Hi, mijn naam is
en ik werk bij
.
Ik heb een toffe uitdaging! Ik ben benieuwd naar hoe jullie mij zouden helpen met:
.
Verras mij via
.

Je hoort van ons!

Thanks voor jouw uitdaging.
We duiken erin en gaan ervoor om je zo snel mogelijk een reactie te geven. 

Kan je niet wachten? Bel 085 - 210 2010 en brand los.

Kantel je scherm om gebruik te maken van onze website.