Zijn social Stories ook iets voor jouw merk?

Nikie Delpeut
Nikie Delpeut
07 september 2021

Stories; je kent ze vast wel. Van die heerlijke snackable content die maximaal 24 uur zichtbaar is. Inmiddels biedt vrijwel elk platform wel een vorm van Stories aan. Maar is het eigenlijk wel geschikt voor ieder platform? En ook: moet je hier als merk iets mee? In deze insight neem ik je mee in de voor- en nadelen van Stories.

Er was eens.. Hoe het Story tijdperk begon

Even terug naar 2013. Weet je nog? ;-) Door de razendsnelle opkomst van Snapchat zaten we elkaar ineens massaal te ‘Snappen’. Ofwel; foto’s en video’s te sturen die snel weer als sneeuw voor de zon verdwenen. 

In tegenstelling tot de andere social platformen was Snapchat veel meer ‘in het moment’. Vluchtiger. De update dat je verhalen kon plaatsen die 24 uur zichtbaar waren, was dan ook wel even wennen. En zie daar: het Stories format was geboren. 


Meer Stories? Dat is toch niet nodig?

Toch duurde het in de razendsnelle wereld van social media een eeuwigheid voordat andere platformen ook iets zagen in de verhalen. Pas in 2016 lanceerde Instagram de gelijknamige vorm van dit type content. Zelfs de naam was hetzelfde. 

Wow, what?! Wacht even. Waarom zouden we Stories op Instagram gebruiken als we Snapchat hebben? Toch werd de nieuwe optie snel populair en volgden daarna ook Facebook, LinkedIn, YouTube en WhatsApp. En recent kondigde ook TikTok een pilot aan met Stories. Social storytelling blijft blijkbaar ‘hot’.


Het geheim achter het succes van Stories

De sociale platformen houden elkaar dus maar wat goed in de gaten en kopiëren soms weinig subtiel succesvolle features van elkaar. Zo promoot Instagram hun ‘Reels’ steeds meer. Terwijl deze duidelijk is afgekeken van de populaire TikTok filmpjes. Andersom lanceerde TikTok afgelopen maand als zoveelste in de rij Stories. 

Maar even terug naar die Stories; wat is het geheim? Wij denken dat het succes ‘m voornamelijk zit in de laagdrempeligheid. Doordat het allemaal niet zo gelikt hoeft, maak je er eenvoudig een persoonlijk verhaal van. Minder focus op bravoure, meer op ‘echtheid’. En dat is wat steeds meer mensen belangrijk vinden. 

Wel rijst de vraag al snel: ontstaat er zo geen eenheidsworst onder de platformen? Daar zijn we niet zo bang voor. Ieder platform heeft zijn eigen unieke kenmerken en bedient een unieke gebruikersgroep. 


De kracht en valkuil van vluchtige content

Logischerwijs past het Stories format niet bij elk social kanaal. Zo zorgt de vluchtigheid dat hij (in de huidige vorm) minder bij een platform als LinkedIn past. Want met Stories die 24 uur zichtbaar zijn, is het natuurlijk wenselijk dat je doelgroep dagelijks actief is. In 2020 was bij LinkedIn slechts 1 op de 5 gebruikers dagelijks actief. Dit in tegenstelling tot een respectievelijke 70% op Facebook en 63% op Instagram. 

Ondertussen experimenteren de social platformen met de exacte vorm van de vluchtige Stories. Zo kwam Instagram al met een slimme oplossing om de tijdelijke content een langere houdbaarheidsdatum te geven. In ‘Hoogtepunten’ geef je verhalen een permanente plek op je Instagram bedrijfspagina. Door deze hoogtepunten slim in te delen creëer je dus de mogelijkheid om bezoekers met de Stories meer over je merk of producten te vertellen. Handig!


En die Stories op YouTube dan?

Ook YouTube, die zich juist steeds meer richt op long format video’s, biedt Stories aan. Een Story op YouTube is geen 24 uur, maar 7 dagen zichtbaar. Minder in het moment dus, maar een slimme oplossing als je gebruikers niet dagelijks gebruik maken van je platform. 

Voor het videoplatform ligt dit namelijk, net als bij LinkedIn, een stuk lager. Ongeveer eenderde van alle gebruikers is dagelijks op het platform te vinden. Door de verhalen langere tijd zichtbaar te laten, is de kans groter dat je ook gebruikers bereikt die niet dagelijks op het platform te vinden zijn.

social stories

Wat kun jij als merk met social Stories?

Kort antwoord: vanalles! Langer antwoord: je hebt allerlei mogelijkheden. Geef bijvoorbeeld je volgers eens een kijkje achter de schermen, zodat zij meer feeling bij jouw bedrijf krijgen. Of, en dat vinden wij een grote plus, leer je doelgroep beter kennen door het inzetten van een poll of een vragen-sticker. 

Met dit soort unieke insights stem jij communicatie nóg beter af op de doelgroep. Daarnaast zien we dat het adverteren via Stories vaak een stuk goedkoper is. Dus wil je je zichtbaarheid vergroten? Overweeg dan zeker Stories mee te nemen in je middelenmix. 

Oh en meteen een tip van onze social specialisten: de spanningsboog bij Stories is met gemiddeld twee seconden een stuk lager. Zorg dus voor prikkelende content waarbij vanaf seconde één duidelijk is dat het van jouw merk is én de moeite waard om te kijken. 


Dus ik moet als merk iets met Stories?

Nou, misschien wel, misschien niet. Over het algemeen zijn wij hartstikke fan van de social Stories! Ze zijn luchtig, laagdrempelig en met volop leuke opties om kijkers te activeren met interactieve stickers. Denk wel altijd goed na of social Stories bij je merk en doelgroep passen. ‘Omdat iedereen het doet’ is geen goed vertrekpunt. Je wil meerwaarde creëren. Net als bij al je andere digital middelen die je inzet!

En als je dan aan de slag gaat, geef er dan ook vooral een creatieve draai aan. Je wil juist dat een Story opvalt. Zonder dat hij natuurlijk haaks staat op je merkwaarden en huisstijl. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. Aan jou om ze te pakken! En aan ons om je te inspireren natuurlijk ;-) 


Vraag het onze social media specialisten

Meer weten over Stories en de mogelijkheden voor jouw merk? Of op zoek naar creatieve inspiratie om écht toffe Stories te maken? Neem dan contact op met onze social queen Nikie. Zij vertelt je er graag álles over!

Nikie Delpeut
Nikie Delpeut

Teamlead Social Media

nikie@id-factory.nl

Partners & accreditaties

Kantel je scherm om gebruik te maken van onze website.