Op 25 mei 2018 gaan we afscheid nemen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Iedereen zal vanaf dat moment moeten voldoen aan de nieuwe Europese privacywet, de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG). Het grote geheel komt overeen met de huidige wetgeving. De nieuwe wet beschrijft dat er (nog) zorgvuldiger moet worden omgegaan met persoonsgegevens. Echter zijn er ook een aantal nieuwe bepalingen waar je als organisatie beter op tijd bij kunt zijn.
De geruchtenmachine werkt al enige tijd op volle toeren. De nieuwe wet heeft dan ook op sommige zaken nogal wat gevolgen. Bijvoorbeeld voor het benaderen van bestaande klanten en prospects, zie ook ons vorige blog over dit onderwerp.
De Europese Unie bepaalde vorig jaar dat de privacywetgeving moet worden aangescherpt. Deze beperkingen zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Aan de Nederlandse regering de taak om de afwijkingen voor Nederland vast te stellen en deze vast te leggen in de Uitvoeringswet Algemene Verordening (UAVG). Zo bepaalt elk land hun eigen beperkingen. Het kan dus zijn dat wanneer je internationaal actief bent er per land andere afwijkingen gelden waar je als organisatie rekening mee moet houden. Voor alle landen binnen de Europese Unie geldt wel dat de AVG vanaf 25 mei 2018 ingaat en je als organisatie hieraan moet voldoen.
Helaas is er geen overgangsrecht van toepassing. Iedereen moet vóór 25 mei 2018 voldoen aan de nieuwe eisen van de AVG en VPEC. Je doet er dus goed aan om je op tijd voor te bereiden en te zorgen dat je je zaken op orde hebt. Je leest meer over wat wel en niet mag op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl en www.ddma.nl.
Ben je klant van ID Factory? Dan kijken we graag samen met jou naar hoe we ons het best voor kunnen bereiden op de veranderingen die de nieuwe wetgeving met zich meebrengt.